15. mrt, 2021

Ingelijst

Hoe presenteer je een kunstwerk? Op welke manier komt het werk het beste tot zijn recht? 

Ik vind dat moeilijke vragen en ben er volop mee aan het experimenteren. Tot nu toe heb ik de meeste doeken gespannen om een schilderlijst/frame heen. Zo krijg je een strak getrokken doek, zonder lijst, met een afbeelding die doorloopt op de zijkanten. Maar er kan natuurlijk veel meer. 

Zo heb ik vorig jaar kleine werkjes ingelijst, in een diepe lijst, zonder glas. Daar koos ik bewust voor om zo de textuur van stof en garen goed te kunnen zien. Nadeel van de diepe lijst is dat deze een schaduw legt over de randen van het werk. Aan de andere kant vond ik het effect van een kader wel heel erg mooi. 

Later ben ik gaan experimenteren met karton. Ik vind dat mooi materiaal, en met al die online bestelde pakjes was het ruim voor handen. Zonde om niets mee te doen. Ik scheurde er repen van en legde ze als een soort mozaiek om het werk heen. Wel grappig, maar niet helemaal naar mijn zin. Het karton met vaalbruine kleur haalde de kleuren van het werk nogal naar beneden. En daarbij was het karton wel erg aanwezig en had het niets met de inhoud van het werk te maken. Daardoor klopte het niet. 

Voor het werk Ten Commandments (zie beneden) heb ik wel karton gebruikt, maar dit heb ik onderdeel van het werk gemaakt door het te beschilderen, en door bladeren aan het karton te bevestigen die ook op het doek te zien zijn. Zo werd het een geheel, en zie je geen karton meer, maar meer een soort doorkijkje door een rotsige opening. Leuk voor een keer, en misschien ga ik er nog wel eens verder mee spelen, maar voor klein werk vind ik het niks. 

Gedurende het afgelopen half jaar had ik kleine collages gemaakt geinspireerd op het werk van Janet Bolton. Een Engelse textielkunstenaar die heel speelse compostities maakt met onregelmatige randen van stof. Ze lijst haar werk vaak in, soms met glas en soms zonder. 

Ik had een nogal sterke overtuiging dat textiel niet achter glas thuis hoort, omdat je dan de stofstructuur en de draden niet goed zou zien. Maar gisteren legde ik toch even een glasplaat over  een werkje heen en was aangenaam verrast. Wat mooi zag de stof er zo uit. En wat zag ik de borduursteken juist goed! 

Dus nu hangt er voor het eerst werk van mij achter glas. Ik ben heel benieuwd naar de reacties.